Maandelijks archief: januari 2015

de Bazel in Arnhem

hoofdkantoor van de voormalige Heidemij (1914) in Arnhem
ontworpen door K.P.C. de Bazel

Negen jaar geleden schreef ik hier iets over het hoofdkantoor van de voormalige Nederlandse Handelmaatschappij aan de Vijzelstraat in Amsterdam dat vóór 1919 ontworpen werd door architect K.P.C. de Bazel (1869-1923). Het kolossale gebouw, ingeklemd tussen de Herengracht en de Keizersgracht, werd in 1926 voltooid. Alweer een aantal jaren is hier nu het Amsterdamse stadsarchief gehuisvest.

HeidemijVlak voor de Eerste Wereldoorlog had De Bazel opdracht gekregen om in Arnhem het hoofdkantoor van de Nederlandse Heide Maatschappij te bouwen. Vanmorgen liepen René en ik er langs. Het is een tamelijk streng en somber gebouw van donkere baksteen, maar weerspiegelt de geest aan het begin van de twintigste eeuw. Deze stond in het teken van het nieuwe bouwen, dat in Nederland vooral in gang gezet was door H.P.Berlage. Niet langer werden historische stijlen eindeloos herhaald en door elkaar geklutst, maar werd het materiaal als uitgangspunt genomen. Vaak waren dat bakstenen. De Amsterdamse School is het bekendste voorbeeld van het nieuwe bouwen aan het begin van de twintigste eeuw.

Heidemij portaal
de hoofdingang (1912-1914) van de Nederlandse Heide Maatschappij in Arnhem

Het is aardig om de hoofdingangen van de twee gebouwen in Arnhem en Amsterdam eens met elkaar te vergelijken omdat je daarin iets van de ontwikkeling van De Bazel kunt zien. Beide portalen hebben wachters in de vorm van symbolistische beelden. De figuren in het portaal van de Nederlandse Handelmaatschappij moeten Europa en Azië uitbeelden.

portaal
de hoofdingang (1919-1926) van de Nederlandse Handelmaatschappij in Amsterdam (tegenwoordig Stadsarchief). De Bazel heeft de voltooiing van zijn gebouw aan de Vijzelstraat niet mee mogen maken. Hij overleed in 1923, slechts 53 jaar oud.

K.P.C. de Bazel [ nl.wikipedia.org ]

Sir Anthony in London [ 2 ]

Van Dyck’s laatste zelfportret aangekocht door de National Portrait Gallery

Van DyckHet laatste zelfportret dat de Vlaamse schilder Anthony van Dyck rond 1641 schilderde werd vorig jaar via een grote fondsenwerving door de National Portrait Gallery aangekocht. Om dit te vieren maakt het portret de komende drie jaar een tournee door Engeland. Het zal te zien zijn in Margate, Manchester, Birmingham, Newcastle en Edinburgh. Maar eerst is het te zien in Londen.

Anthony van Dyck schilderde overigens drie zelfportretten, waaronder zijn bekende zelfportret met zonnebloemen uit 1633.

Thanks to a massive fundraising effort and the contributions of people from all over the world, the National Portrait Gallery has now broken the streak and acquired the 1641 self-portrait. It took a lot of doing. When the portrait came up for sale in 2009, the NPG did not have the funds to join in the raucous bidding that established the new record for a Van Dyck painting. In 2010, Bader and Mould offered the work to the National Portrait Gallery and the Tate for £9.5 million ($16,000,000). The museums put their heads together and tried to find a way to save the masterpiece for the nation, but even with a generous grant from the Art Fund, the total was far out of reach. None of the other possible grant sources were able to contribute, and with the economy still so sluggish, the NPG and Tate didn’t think a public fundraising appeal would be able to generate the millions of pounds necessary.
 
Bron: thehistoryblog.com
Van Dyck
detail van het virtuoos geschilderde zelfportret

Van Dyck in the National Portrait Gallery [ npg.org.uk ]