Dagelijks archief: woensdag 8 maart 2006

gedoodverfde suzanna

Vanmiddag weer bezig geweest met het kopieren van het schilderij Suzanna en de ouderlingen van Rembrandt. Het schilderij hangt in Berlijn. De doodverving staat nu te drogen. Ik heb deze gemaakt op een donkere grond (omber) met oker en Van Dyckbruin (Kasselse aarde). Het sluierende effect van het oker op de donkere grond geeft een ruimtelijk optisch grijs, vooral in het incarnaat van Suzanna.

Suzanna en de ouderlingen
Suzanna en de ouderlingen, 1647
Gemäldegalerie Berlijn

Een eerder werk uit 1636 met hetzelfde thema is te zien in het Mauritshuis

Suzanna
Badende Suzanna, 1636
Mauritshuis, Den Haag

Op het web is er van alles over schildertechnieken te vinden. Wanneer je bijvoorbeeld “rembrandt painting technique” intypt, spuugt Google 587.000 pagina’s uit. Bijna bovenaan staat een pagina uit de fantastische site essentialvermeer.20m.com waar je een studie kunt vinden over de techniek van Vermeer, die de verschillende fasen van een schilderij volgt: drager en grondering, tekening, onderschildering, eigenlijke schildering en glacering.

Ook wordt er op essentialvermeer.20m.com aandacht aan de technieken van andere 17e eeuwse meesters, waarbij regelmatig verwezen wordt naar de klassieker Rembrandt, The Painter at Work van Ernst van de Weetering. De site heeft ook een bookshop waar je veel boeken kunt vinden (en kopen uiteraard) over Van Dyck, Rembrandt, Vermeer en andere oude meesters uit de Hollandse 17e eeuw.

VermeerThrough modern scientific analysis, many of the materials used by the old masters can be identified with certainty. Understanding painting technique, however, is another matter. Modern methods of observation such as x-ray and the recently invented infrared radiography, have revealed hitherto hidden aspects of the masters’ paintings but these investigative methods must be used in conjunction with contemporary painters’ manuals, direct observation and the comprehension of artists’ expressive aims in order to form a reasonable overall picture of the artists’ procedures.
 
The principle difference in Dutch seventeenth-century and modern painting technique is that antique painters broke down the working procedure in a series of distinct passages executed in a predefined order. The principle difference between materials is that antique painters generally hand-made their own pigments which were very few when compared to the industrially pre-prepared paints available today. Modern paints have an almost uniform consistency while hand-made paints have entirely different drying brushing and covering characteristics from one another, which, however, painters had not only overcome but had learned to use to their advantage.

Tenslotte vond ik deze nog: Jonathan Janson heeft een uitgebreide website die je precies vertelt hoe je zelf een schilderij kunt maken in de stijl van Vermeer.