nagenieten van de tentoonstelling John Everett Millais
in het Van Gogh Museum Amsterdam nog tot 18 mei 2008
in het Van Gogh Museum Amsterdam nog tot 18 mei 2008
In tegenstelling tot de schilders voor Raffael waar de PreRaffaelieten zich graag aan spiegelden, gingen de schilders na Titiaan de nadruk meer op de verf leggen en vrijer schilderen. Kleuren werden ‘vuiler’ gemaakt, zodat ze natuurlijker overkwamen, het chiaroscuro deed zijn intrede en de penseelstreken werd vaak losser. In de zeventiende eeuw bereikte dat een hoogtepunt bij Rembrandt en Velazquez. De suggestieve kracht van de verf is bij hen altijd aanwezig. Millais, een meesterlijk tekenaar, wil met het portret a Souvenir of Velasquez niet alleen een hommage aan de Spaanse meester brengen, maar ook laten zien dat hij de expresssie van de verf belangrijk is gaan vinden.
a Souvenir of Velasquez is geinspireerd op de Infante Margharita van Velasquez (links)
a Souvenir of Velasquez (detail)
Millais laat hier, in navolging van zijn tijdgenoot Eduard Manet, zijn bewondering voor Velasquez zien
Millais laat hier, in navolging van zijn tijdgenoot Eduard Manet, zijn bewondering voor Velasquez zien