Dagelijks archief: woensdag 4 oktober 2006

Philokalia [3]

Evagrios van Pontus over het bewaren van de genade van de stilte

EvagriosIn de oudheid hadden teksten vaak de structuur van een centarion, een ‘boeket van honderd bloemen’, losse paragrafen die bijeengehouden werden door één centraal thema. In het geval van de eerste tekst die we van Evagrios in de Philokalia tegenkomen, zijn het minder dan 50 teksten en de volgorde van de deze overgeleverde teksten verschilt soms. Het onderwerp waar Evagrios zich op concentreert, is de hesychia. In het oosterse christendom is dit een zeer belangrijke houding. De 14e eeuwse Griekse monnik Gregorios Palamas zegt hierover:

‘Hesychia is een stil zijn van de geest en van de wereld.
Zij die zich door heilig stilzwijgen (hesychia) hebben gezuiverd
en op onuitsprekelijke wijze zijn verenigd met het alle denken en weten overstijgende licht,
aanschouwen God in zichzelf als in een spiegel„.

De hesychia heeft ook de geestelijke beweging van het hesychasme zijn naam gegeven. Online vond ik een werkstuk van Alex Pot over het hesychasme.

Het hesychasme wordt soms wel eens in vijf perioden ingedeeld:
1. vierde en vijfde eeuw (o.a. Evagrios en Arsenios)
2. zesde en zevende eeuw (o.a. Johannes Climacus, en zijn leerlingen Hesychius en Philotheus)
3. elfde eeuw (o.a. Simeon de Nieuwe Theoloog)
4. veertiende eeuw (o.a. Nicephorus de Hesychast en Gregorios Palamas)
5. achttiende eeuw (tijd waarin de Philokalia zich begon te verspreiden)

Toen in de achttiende eeuw als reactie op de Verlichting de geestelijke geschriften in de Philokalia werden gebundeld, maakte het hesychasme weer een bloeitijd door. Vooral in het negentiende eeuwse Rusland was de invloed van de Philokalia groot, ook in het leven van Dostojewsky

Iedereen die met het lezen van de Philokalia begint, komt al snel bij deze tekst van Evagrios aan. Het is een goed begin, want Evagrios schrijft hier over de houding die nodig is om met God om te kunnen gaan: we moeten van binnen stil proberen te worden. Hoe we daarin kunnen slagen, is eigenlijk de weg van de monnik. Evagrios raakt daarom allerlei aspecten van het monnikschap aan: celibaat, verzaking, gastvrijheid, aalmoezen, kleding, familie, eenzaamheid, vrienden, kluis, eten, handenarbeid, en natuurlijk ook het gebed.

Met betrekking tot vriendschap zegt Evagrios bijvoorbeeld het volgende:

Als u vrienden hebt, ontwijk dan het voortdurend contact met hen, want door sporadisch contact zult u hun van dienst zijn. Maar als u bemerkt dat u door hen schade oploopt, nader hen dan in het geheel niet. Want u behoort vrienden te hebben die u van nut zijn en die overeenkomen met uw levenswijze. Vermijd eveneens het contact met slechtgezinde en twistzieke mannen en ga nooit met hen samenwonen. Weiger vooral op hun boosaardige voorstellen in te gaan, want zij zijn geen vrienden van God en houden niet van Hem. Vredelievende mannen moeten uw vrienden zijn, geestelijke broeders en heilige vaders. Hen vermeldt de Heer op deze wijze: “Mijn moeder, broers en vaders zijn zij die de wil van de Vader in de Hemel doen” (Mat. 12: 49)
 
Neem niet uw verblijf bij druk bezette lieden, ga niet met hen een glas drinken, anders trekken ze u nog mee naar hun eigen dwalingen en beroven u van uw kennis aangaande het leven in de stilte. Want daarin bestaat hartstocht juist. Leen het oor niet aan hun woorden en stem niet in met de bedenksels van hun hart. Die zijn werkelijk zeer schadelijk. Uw verlangen moet uitgaan naar de ‘getrouwen in het land’ en het zwoegen van uw hart naar wedijver met hen in rouwmoedigheid. “Mijn ogen waren gericht op de getrouwen in het land, zij mochten naast mij plaats nemen.” (Psalm 100:6)
Uw verlangen moet uitgaan naar de ‘getrouwen in het land’ en het zwoegen van uw hart naar wedijver met hen in rouwmoedigheid.

Als iemand die leeft volgens de liefde tot God, u komt uitnodigen voor een etentje en u wilt er heengaan, ga gerust, maar keer zo gauw als u kunt weer naar uw kluis terug. Indien mogelijk, ga dan nooit buiten uw kluis slapen, dan zal de genade van de stilte u ten allen tijden vergezellen en u zult uw gebedsdienst ongehinderd voltrekken in uw kluis zoals u zich dat voorgenomen hebt.
(vertaling: Christofoor Wagenaar ,ocso)
 

Amish
Vredelievende mannen moeten uw vrienden zijn

A Corpus of Evagrios’ Writings | Evagrius Ponticus by Luke Dysinger

nieuwe boeken van Taschen

De najaarscatalogus van Taschen is uit

Taschen Catalogus 
 
Gisteren viel deze door de bus en het is weer om je vingers bij af te likken. Taschen levert weer bergen fijne plaatjes, grenzend aan een overkill. Nieuw is o.a. een XL-boek over de bouw van de Eiffeltoren , een fotoboek van de van de natuurfotograaf Frans Lanting en de befaamde Atlas van Andreas Cellarius uit de zeventiende eeuw.
 
 
 
 

Tour Eiffel
Tour Eiffel, Bertrand Lemoine
When it was completed in 1889, the Eiffel Tower was the highest structure in the world, measuring 300 meters (984 feet). Built for the World’s Fair, it was initially granted a 20-year permit; this permit was thankfully extended and now the Eiffel Tower is one of the world’s most famous structures, having become practically synonymous with Paris itself and receiving more than six million visitors annually. This XL reprint explores the design and construction of this remarkable building; published in 1900 as a large folio by Gustave Eiffel himself in a limited edition of 500 copies, the original was never sold on the market was exclusively given and donated by Eiffel. Featuring 53 double-page plates of technical drawings explaining the design as well as 11 photographs of the construction, the book reveals the complex and fascinating process of bringing the Eiffel Tower to life. Also included is a map depicting the entire area visible from the top of the tower. Though the technical drawing will especially appeal to designers wishing to discover the engineering genius behind Eiffel’s masterpiece, everyone can appreciate this very rare and special book about Paris’s glorious mascot.
 
Bron: taschen.com
Frans Lanting
LIFE – A Journey Through Time
Frans Lanting
In the year 2000, world-renowned wildlife photographer Frans Lanting set out on a personal journey to photograph the evolution of life on earth. He made pilgrimages to true time capsules like a remote lagoon in Western Australia, spent time in research collections photographing forms of microscopic life, and even found ways to create visual parallels between the growth of organs in the human body and the patterns seen on the surface of the earth. The resulting volume is a glorious picture book of planet earth depicting the amazing biodiversity that surrounds us all. Lanting’s true gift lies beyond his technical mastery: it is his eye for geometry in the beautiful chaos of nature that allows him to show us the world as it has never been seen before. From crabs to jellyfish, diatoms to vast geological formations, jungles to flowers, monkeys to human embryos, LIFE is a testament to the magical beauty of life in all its forms and is Lanting’s most remarkable achievement to date.
 
Bron: taschen.com
Cellarius
Atlas van Andreas Cellarius
This collection of celestial maps by Dutch-German mathematician and cosmographer Andreas Cellarius (c. 1596 – 1665) brings back to life a masterpiece from the Golden Age of celestial cartography. First published in 1660 in the Harmonia Macrocosmica, the complete 29 double-folio maps and dozens of unusual details reproduced here depict the world systems of Claudius Ptolemy, Nicolaus Copernicus, and Tycho Brahe, the motions of the sun, the moon, and the planets, and the delineation of the constellations in various views. Cellarius’s atlas, superbly embellished with richly decorated borders depicting cherubs, astronomers, and astronomical instruments, features some of the most spectacular illustration in the history of astronomy.
 
Bron: taschen.com

taschen.com