Dagelijks archief: donderdag 12 oktober 2006

hedendaagse nederlandse schilders [2]

Peter van Poppel uit Utrecht

De schilderijen van Peter van Poppel worden bevolkt door grappige, aandoenlijke, soms dwergachtige personages en lijken op illustraties uit een kinderboek. Meestal schildert hij intieme voorstellingen van een of twee figuren in een ondiepe ruimte. Met zijn gemengde techniek van tempera en alkydverf bereikt Peter van Poppel een tederheid in kleur en belichting die mij bijzonder aanspreekt. Het onderstaande schilderij Placebo uit 2001 is hier een prachtig voorbeeld van.

Peter van Poppel
Placebo, 2001
tempera en alkyd, 23 x 31 cm
Hij kreeg in Utrecht zijn opleiding (School voor de Grafische Vakken) en woont nog steeds in de Domstad. De stad van het surrealisme heeft hem niet ongemoeid gelaten. Peter van Poppel schildert met grote aandacht voor detail, met humor en vertedering, een lief en naief realisme met vervreemdingen in de vorm. Hij rijgt daarmee een litanie van kleine dingen en beminde mensen uit zijn gezichtskring aaneen. Hij zoekt bij voorkeur het kind in de mens, alsof hij zo het troost brengende paradijsgevoel wil aanreiken.

Het schilderij Bevrijdingsbadpak uit 2003 is representatiever voor zijn oeuvre dat grotendeels bestaat uit figuren met een nadruk op het gezicht.

Peter van Poppel
Bevrijdingsbadpak, 2003
tempera en alkyd, 31 x 20 cm

petervanpoppel.nl

Philokalia [11]

Symeon de Nieuwe Theoloog: drie manieren van bidden

De derde tekst van Symeon de Nieuwe Theoloog in de Philokalia (Deel IV) over drie manieren van bidden, wordt aan hem toegeschreven.

PrayerThere are three methods of prayer and attentiveness, by means of which the soul is either uplifted or cast down. Whoever employs these methods at the right time is uplifted, but whoever employs them foolishly and at the wrong time is cast down. Vigilance and prayer should be as closely linked together as the body to the soul, for the one cannot stand without the other. Vigilance first goes on ahead like a scout and engages sin in combat. Prayer then follows afterwards, and instantly destroys and exterminates all the evil thoughts with which vigilance has already been battling, for attentiveness alone cannot exterminate them. This, then, is the gate of life and death. If by means of vigilance we keep prayer pure, we make progress; but if we leave prayer unguarded and permit it to be defiled, our efforts are null and void.
Since, then, as we said, there are three methods of attentiveness and prayer, we should explain the distinctive features of each, so that he who aspires to attain life and wishes to set to work may with firm assurance select what suits him best; otherwise through ignorance he may choose what is worse and forfeit what is better.
 
Bron: innerlightproductions.com