Dagelijks archief: dinsdag 10 oktober 2006

Philokalia [9]

Maximos de Belijder: over de theosis

Het tweede deel van de Philokalia wordt voor meer dan de helft gevuld met geschriften van Maximos de Belijder. De paragrafen zijn in centuria gebundeld. Maximos schrijft veel over het doel van het leven: het worden als God. In de Orthodoxe Kerk wordt het geestelijke doel van de mens met het woord theosis aangeduid. Opvallend in onze tijd, waarin New Age zoveel populariteit geniet, is dat de Orthodoxie altijd spreekt over een relatie met de Ander, waarin God altijd maar groter wordt en wijzelf steeds kleiner. New Age (als mix van oosterse mystiek en gnosis) staat met het (hogere) Zelf dan ook lijnrecht tegenover de theosis waar de vaders (en moeders) van de Kerk over spreken.

“God made us so that we might become ‘partakers of the divine nature’ (2 Pet. 1:4) and sharers in His eternity, and so that we might come to be like Him (cf. 1 John 3:2) through deification by grace. It is through deification that all things are reconstituted and achieve their permanence; and it is for its sake that what is not is brought into being and given existence.” (p. 173)
 
monniken“A sure warrant for looking forward with hope to deification of human nature is provided by the incarnation of God, which makes man god to the same degree as God Himself became man. For it is clear that He who became man without sin (cf. Heb. 4:15) will divinize human nature without changing it into the divine nature, and will raise it up for His own sake to the same degree as He lowered Himself for man’s sake. This is what St. Paul teaches mystically when he says, ‘that in the ages to come He might display the overflowing richness of His grace’ (Eph. 2:7). (p. 178)
God made us so that we might become ‘partakers of the divine nature’

“Deification, briefly, is the encompassing and fulfilment of all times and ages, and of all that exists in either. This encompassing and fulfilment is the union, in the person granted salvation, of his real authentic origin with his real authentic consummation. This union presupposes a transcending of all that by nature is essentially limited by an origin and a consummation. Such transcendence is effected by the almighty and more than powerful energy of God, acting in a direct and infinite manner in the person found worthy of this transcendence. The action of this divine energy bestows a more than ineffable pleasure and joy on him in whom the unutterable and unfathomable union with the divine is accomplished. This, in the nature of things, cannot be perceived, conceived or expressed.” (p. 240)
 
Bron: divinewill.org

Maximos de Belijder in de Philokalia (deel II)
Four Hundred Texts on Love, with a foreword to Elpidios the Presbyter
Two Hundred Texts on Theology and the Incarnate Dispensation of the Son of God (written for Thalassios)
Various Texts on Theology, the Divine Economy, and Virtue and Vice
On the Lord’s Prayer

hedendaagse nederlandse schilders [1]

Sam Drukker uit Amsterdam / Barcelona
Sam Drukker
In het figuratieve werk van Sam Drukker staat de mens centraal. Hij tekent en schildert de mens, het leven. Niet verpakt maar in zijn ware gedaante. Hij concentreert zich daar zo op dat de rest van het doek vaak leeg blijft. Schoonheid en verval ondersteunen elkaar in zijn werk tot een zeer boeiende eenheid. Het doet soms theatraal en tegelijkertijd romantisch aan. In elke streep van het doek wil Sam Drukker het leven leggen: het ontluikende, of stilgevallen leven, het extatische of leeggelopen leven. Bij de doeken van Sam Drukker mag je genieten van wat je ziet. Qua thematiek herkennen we geregeld bijbelse motieven die volgens Sam Drukker vaak zeer intrigerend zijn vanwege de inherente dramatiek. In het werk van Sam Drukker is niet alleen de figuur van belang, ook de gestalte, de houding en kleurcombinaties. Hij schildert niet vanuit een vast omlijnd idee welke dan met grote zorgvuldigheid stap voor stap wordt uitgewerkt maar lijkt zeer spontaan datgene te schilderen wat hem aangrijpt in wat hij vermeende te signaleren. Als ondergrond schildert Sam Drukker op wat hij noemt “levend materiaal“: gebruikt hout, dekzeil of markiezen, met een geschiedenis en waar weer en wind hun sporen op hebben achtergelaten.
 
Bron: samdrukker.com/nl/cv.html

samdrukker.com