De commissie Van Oostrom heeft vanmiddag de Canon van Nederland gepresenteerd: 50 ijkpunten die iedere Nederland op zijn ‘harde schijf’ dient te hebben opgeslagen. Ongetwijfeld zal er nu een discussie losbarsten over deze selectie. Vijftig ijkpunten waren er te kiezen en zoals te verwachten, zou de nadruk op de nieuwste geschiedenis (na 1945) liggen. De nieuwe geschiedenis (na 1815) en de Gouden Eeuw (1566-1672) zouden waarschijnlijk ook extra belicht worden. Inderdaad valt bijna de helft (24) van alle ijkpunten uit de canon in de periode na 1800 en bijna een kwart (12) in de periode 1566-1672. Het resterende kwart valt in de tijd voor 1566 en in de periode 1672-1800.
Dagelijks archief: maandag 16 oktober 2006
ons nationaal geheugen [1]
Toch kan een land niet zonder een gedeelde historische ervaring. Dat wist de Franse filosoof Ernest Renan al in 1882, toen hij vaststelde dat de natie allereerst een sociaal-culturele eenheid was die haar wens om samen verder te gaan uitdrukte in de notie van een gemeenschappelijk verleden. En precies die notie is wat Nederland met de canon hoopt te verkrijgen.
Bron: trouw.nl
Krijgsraad voor de vierdaagse zeeslag
De commissie Ontwikkeling Nederlandse Canon heeft van de minister van OC&W opdracht gekregen om de ‘canon van Nederland’ te ontwikkelen. Van Dales woordenboek noemt als eerste betekenis van canon ‘regel, richtsnoer, maatstaf’, en iets dergelijks is hier bedoeld: het geheel van belangrijke personen, teksten, kunstwerken, voorwerpen, verschijnselen en processen die samen laten zien hoe Nederland zich ontwikkeld heeft tot het land waarin we nu leven.
De minister licht haar opdracht als volgt toe: “Ik stel mij een canon voor die uit drie concentrische cirkels bestaat. De elementen die de kern ervan vormen, betrek ik bij kerndoelen en examenprogramma’s. De tweede cirkel biedt elementen die scholen daarnaast ook nog in hun programma kunnen opnemen. De derde cirkel reikt verder dan het onderwijs en kan andere instellingen (musea, media e.d.) inspireren bij hun activiteiten en daardoor de impact van een canon versterken.”
Het vaststellen van wat er nu wel en niet bij die canon hoort is een ingewikkelde puzzel. Het aanbod is zo ontzettend groot, en wie kan dan echt bepalen wat het allerbelangrijkste is? Dat bleek wel uit alle discussies die losbarstten rond de verkiezing van de ‘grootste Nederlander’, zeker toen daarbij Pim Fortuyn als winnaar werd uitgekozen.
Bron: canonvannederland.nl
Hollandsch Trotsch
De kans dat deze vroeg-negentiende eeuwse dichter en nationalist in de Canon van Nederland terechtkomt, is uiterst klein. Zijn tijdgenoot en medenationalist Tollens scoort overigens zeer laag in de test op canonvannederland.nl
We hoeven niet bang te zijn dat we met de Canon van Nederland het bombastische nationalisme weer in huis halen.
Van hier, van hier die onverlaat,
Wiens hart niet voor het heil van ‘t schoone Holland slaat;
Wiens borst zich niet verheft als hij dien naam hoort slaken!
Dien Goddelijken naam, die nooit verdwijnen zal,
Maar bij de slooping van ‘t heelal
Nog door de wrakken der verbrijzling heen zal kraken.Uit de Dithyrambe “De Lof van Holland”, in de Gedichten van J.F. Helmers, 3de dr., Rotterdam, Immerzeel Jr., 1822
Bron: dbnl.org
Werken van Helmers
Bespiegeling, dichtstuk (1788)
De nacht (1788)
Socrates (1790)
Dinomaché of de verlossing van Athene (1798)
Over de oneindige volmaakbaarheid der menschelijke natuur.
Lierzang (1802)
Gedichten (1809-1810)
Hollandsche natie (1812)