Dagelijks archief: vrijdag 13 april 2012

secondo Pasolini [ 1 ]

De tijdgenoten van Jezus volgens Pier Paolo Pasolini
gewassen tekeningen naar Il Vangelo Secondo Matteo
 

Pier Paolo Pasolini volgde in zijn visuele vertelling van het Evangelie volgens Mattheus het realisme van de Italiaanse schilder Caravaggio. Hij was niet de enige cineast bij wie je de erfenis van Caravaggio duidelijk kunt zien. Het naoorlogse Italiaanse neorealisme is vaak doortrokken van de rauwheid van de vroeg 17e eeuwse Italiaanse meester.

schetsboek
tijdgenoten van Jezus uit
Il Vangelo Secondo Matteo

De Italiaanse schilder Caravaggio is waarschijnlijk de enige schilder die in de schilderkunst twee revoluties tegelijk ontketende. De ene is die van het chiaroscuro, het gedramatiseerde licht-donker contrast. De andere is die van het realisme. Caravaggio brak met het geïdealiseerde religieuze schilderij. Hij schilderde de apostelen niet langer als gedistingeerde Griekse filosofen, maar als vissers en mannen van het volk, zoals hij ze dagelijks in Napels zag, met rauwe, doorgroefde koppen met scheve tanden in de mond en sjofel gekleed.

schetsboek
kinderen, de rijke jongeling (midden)

Caravaggio‘s rauwe realisme werd aanvankelijk door de katholieke kerk met grote terughoudendheid ontvangen. Maar al snel zag de kerk in dat het realisme inzetbaar was in de PR naar de gewone man. Tijdens de Contrareformatie werd het realisme door de katholieke kerk gebruikt als visueel communicatiemiddel om de band met het gewone volk te bevestigen en te versterken.

caravaggio-foundation.org