Dagelijks archief: zondag 15 april 2012

levensvreugde

vandaag vieren we in de Orthodoxe Kerk het Feest van de Opstanding
Vader Alexander Schmemann over de betekenis van Pasen
Verrijzenis is de verschijning in deze wereld, die volledig gedomineerd wordt door de tijd en dus door de dood, van een leven dat geen einde zal hebben.
In het centrum van het liturgische leven en in het centrum van de meetbare tijd, staat het Feest van de opstanding van Christus. Wat is opstanding? Verrijzenis is de verschijning in deze wereld, die volledig gedomineerd wordt door de tijd en dus door de dood, van een leven dat geen einde zal hebben. Degene die is opgewekt uit de doden, zal nooit meer sterven. In deze wereld en niet ergens anders, dus niet in een wereld die ons vreemd is, maar in onze wereld, verscheen er op een ochtend Iemand Die voorbij de dood is en toch ook helemaal in onze tijd staat. De betekenis van de opstanding van Christus, deze grote vreugde, is het centrale thema van het christendom en dit mysterie is in zijn zuiverheid bewaard door de Orthodoxe Kerk. Daarom is er veel waarheid gelegen in de stelling dat de Opstanding van Christus het centrale thema is van de Orthodoxie en het middelpunt van haar ervaring.
 
Bron: schmemann.org
orthodox girl
Ik zeg u: Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan. (Marcus 10: 14-16)
(photo: ourorthodoxlife.blogspot.com)
Dit is de geheime kracht, de ware wortel van de christelijke ervaring. Alleen in het kader van deze vreugde kunnen we al het andere begrijpen.
Het enige, in het bijzonder in de wereld van het kind, wat het kind gemakkelijk accepteert, is blijdschap. Wij hebben het christendom zo volwassen, zo ernstig, zo verdrietig en zo plechtig gemaakt, dat we het bijna hebben ontdaan van die vreugde. Maar Christus Zelf zei: “Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan.” (Marcus 10: 14-16) Om te worden als een kind zoals Christus het bedoelt, moeten we vatbaar zijn voor die geestelijke vreugde, die voor een volwassene bijna niet meer bereikbaar is. Het binnentreden van de gemeenschap met de dingen, de natuur en andere mensen zonder verdenking, angst of frustratie. We gebruiken vaak de term “genade”. Maar wat is genade? Het Griekse woord charisma betekent niet alleen genade, maar ook vreugde. “En ik zal je de vreugde geven die niemand je ontnemen zal …” Als ik zo de nadruk leg dit punt, dan is dat omdat ik zeker weet dat, als we een boodschap voor elkaar hebben, dat het de boodschap van paasvreugde is, die zijn hoogtepunt heeft in de Paasnacht. Wanneer we met z’n allen bij de deur van de kerk staan en de priester heeft gezegd: “Christus is opgestaan!”, dan wordt de nacht volgens de heilige Gregorius van Nyssa, “lichter dan de dag.” Dit is de geheime kracht, de ware wortel van de christelijke ervaring. Alleen in het kader van deze vreugde kunnen we al het andere begrijpen.
 
Bron: schmemann.org