Dagelijks archief: zaterdag 14 april 2012

secondo Pasolini [ 2 ]

De tijdgenoten van Jezus volgens Pier Paolo Pasolini
gewassen tekeningen naar Il Vangelo Secondo Matteo
 

Pier Paolo Pasolini volgde in zijn visuele vertelling van het Evangelie volgens Mattheus het realisme van de Italiaanse schilder Caravaggio. Hij was niet de enige cineast bij wie je de erfenis van Caravaggio duidelijk kunt zien. Het naoorlogse Italiaanse neorealisme is vaak doortrokken van de rauwheid van de vroeg 17e eeuwse Italiaanse meester.

schetsboek
tijdgenoten van Jezus uit
Il Vangelo Secondo Matteo

Het naoorlogse Italiaanse neorealisme had zijn wortels in het naturalisme en sociaal realisme van de laat-negentiende eeuwse literatuur en schilderkunst. Deze werden gekenmerkt door verhalen en taferelen die zich afspelen onder de arme, werkende klasse. Er werd bij voorkeur op locatie gefilmd en in lange shots. Voor bijrollen maar soms ook voor hoofdrollen werden niet-professionele acteurs gebruikt. Zo speelde bijvoorbeeld in Ladri di biciclette van Vittorio De Sica niet één professionele acteur. Ook Pier Paolo Pasolini gebruikte voor Il Vangelo Secondo Matteo geen professionals en koos de karakteristieke koppen die boekdelen spreken uit de locale Siciliaanse bevolking. Het zijn de verweerde gezichten en het droge landschap waarmee Pasolini met minimale cinematografie “zijn” Evangelie volgens Mattheus vertelt.

God tussen de potten en pannen [ Woest & Vredig ]