Maandelijks archief: januari 2007

de volgende twee eeuwen

Bijzondere filmopname van Friedrich Nietzsche omstreeks 1899

Spookachtige beelden uit de kraamtijd van de film. Een unieke opname van de zieltogende profeet van het nihilisme. Inmiddels twee eeuwen later zien we hem daar nog steeds liggen, weggezonken in een geestelijke schemering en met uitgedoofde blik. Terwijl we in de kudde op youtube.com langs de afgronden van het bestaan grazen, vrolijk onszelf aan het broadcasten zijn en allang niet meer beseffen wat hij beseft heeft.

“Waar ik het relaas van doe is de geschiedenis van de volgende twee eeuwen. Ik beschrijf wat zal komen, wat niet meer te vermijden valt: de opkomst van het nihilisme.”
Men kan het nu al beschrijven, want noodwendigheid is aan het woord hier. De toekomst spreekt al in honderden tekenen in het heden, en overal wordt dit noodlot aangekondigd. Voor de muziek van de toekomst zijn de oren nu al gespitst. Sinds enige tijd is Europa als op weg naar een katastrofe, de spanning stijgt met het verstrijken van elk decennium; als een rivier dat de monding wil bereiken gaat de stroom voort: rusteloos, gewelddadig en hals over kop. Gelijk een stroom die naar het einde raast, die zich niet meer bezint, maar bang is om zich te bezinnen.
“Hij die hier spreekt heeft niets anders gedaan dan nadenken. Hij heeft het instinct van een eenzame filosoof, hij is iemand die met opzet liever aan de zijlijn staat,
er buiten staat, geduldig, voorovergebogen, achterblijvend.”
Als geest vol durf en aangetrokken tot experimenteren, heeft hij al kennis gemaakt met ieder labyrint van de toekomst: als een voorspellende vogelgeest die terugkijkt om te gaan vertellen over wat zal komen. Hij is de eerste volkomen nihilist in Europa, die het gehele nihilisme is doorgewandeld en tenslotte heeft achtergelaten, buiten zichzelf.”
 
Bron: Wil tot Macht

Profetische woorden over de 20ste eeuw. Had zijn blik nog iets verder gereikt tot in onze tijd, dan had hij niet alleen gesproken van een stroom die naar het einde raast, maar ook van een web dat ons allemaal inspint in onze individuele behoeften. Wordt het geen tijd om de computer even uit te zetten en even aan de zijlijn te gaan staan?

youtube.com

sixties!

in het Haags Gemeente Museum nog tot en met 29 april

Het lijstje met tentoonstellingen die ik nog moet gaan bezoeken, is weer iets langer geworden. In het Haags Gemeente Museum is vandaag de tentoonstelling Sixties! geopend en deze draait tot 29 april. Daarnaast zijn er tal van activiteiten gepland.

HairDe explosie van gebeurtenissen in de jaren zestig: van de studentenopstanden, tot de eerste man op de maan en de Vietnam oorlog heeft een enorme weerslag op kunstenaars en (mode) ontwerpers gehad. Een keur aan stromingen – gecreëerd door de steeds invloedrijkere kunsthandel – als Pop Art, Minimal, Fluxus en Happening ziet dan ook in deze periode het levenslicht. Door stromingen en kunstvormen naast en door elkaar te presenteren, werpt Sixties! een verfrissende kijk op de beeldende kunst uit de welhaast mythische jaren zestig. De expositie vangt aan in 1958 met de val van het kabinet Drees, waardoor een periode van economische bloei aanbreekt die door de oliecrisis in 1973 abrupt beëindigd wordt.
 
Bron: gemeentemuseum.nl
Ed van der Elsken
Ed van der Elsken
Beethovenstraat Amsterdam, 1967

gemeentemuseum.nl | sixties.startpagina.nl
The Sixties, a decade to remember [thinkquest.nl]

geen systeembeheerder

Was für eine Philosophie man wähle, hängt davon ab,
was für ein Mensch man ist. ( Johann Gottlieb Fichte )
Het vergaat de meeste systeemfilosofen met hun systeem als de man die een groot kasteel gebouwd heeft en er zelf in het koetshuis naast gaat wonen

( Søren Aabye Kierkegaard )

Hegel Kierkegaard
De systeemfilosoof G. W. F. Hegel en de levensfilosoof Søren Aabye Kierkegaard
Søren Aabye Kierkegaard war der Sohn eines dänischen Kaufmanns. Unter dem Einfluss seines frommen Vaters wurde er in der Kindheit stark von der lutherischen Theologie beeinflusst. Nach einem Studium der Theologie und Philosophie betätigte er sich als Magister und Prediger in Kopenhagen. Weil er seinen hohen Ansprüchen nicht zu genügen glaubte, löste er seine Verlobung mit Regine Olsen auf und zog sich aus dem beruflichen Leben zurück.
 
Von 1841-42 lebte Kierkegaard in Berlin, wo er den Vorlesungen Schellings beiwohnte, die ihn mit den Gedanken Hegels vertraut machten. Bald zog er jedoch nach Kopenhagen zurück, wo er nun als Schriftsteller wirkte und sich in polemischen Schriften mit der dänischen Staatskirche anlegte, der er eine Verkehrung des biblischen Christentums vorwarf.
 
In Auseinandersetzung mit der Dialektik Hegels wandte Kierkegaard sich durch einen radikalen Individualismus gegen spekulative Systeme. Das philosophische Werk trägt stark autobiographische Züge; wie sein Vater litt auch Kierkegaard zeitlebends an Schuldgefühlen, die ihn immer wieder in schwere Depressionen stürzten. Seine Werke reichen von fiktiven Romanen bis zu theologischen Streitschriften und sind meist in der Dialogform gehalten. Zudem gab er sie unter wechselnden Pseudonymen heraus, die häufig lediglich einem Buchstaben entsprachen, wie “A” oder “B”. Zentral in Kierkegaards Werk sind die Begriffe Existenz und Angst, sowie Freiheit und Wahl/Entscheidung.
 
Bron: raffiniert.ch/skierkegaard.html

Aforismen van Kierkegaard