Dagelijks archief: zondag 22 oktober 2006

John Raedecker

gezien: De droom van het levende beeld, John Raedecker (1885-1956)
in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem, nog tot 28 januari 2007

Gisteren bezocht ik de tentoonstelling met het werk van John Raedecker en was verrast toen ik zijn zwerfhond zag. Ik ken het namelijk heel goed omdat mijn broer een kopie van dit beeldje gemaakt heeft. De hond keert in het werk van Raedecker vaker terug: In het Nationaal Monument op de Dam bijvoorbeeld symboliseren de twee mannen met aan hun voeten huilende honden het verzet.

straathond
kopie van Raedecker’s zwerfhond
gemaakt door mijn broer

John Raedecker op de Dam tijdens de installatie van het Nationaal MonumentVoordat hij bekend werd als beeldhouwer van het Nationaal Monument op de Dam heeft John Rädecker een interessante ontwikkeling doorgemaakt. Hij begon omstreeks 1900 als assistent van beeldhouwers als Joseph Mendes da Costa, maar was daarnaast als vrij kunstenaar als tekenaar en schilder actief. Zijn doorbraak vond omstreeks 1909-1911 plaats; hij maakte toen luministische schilderijen, aansluitend bij het internationale modernisme.

Rädeckers vroege beeldhouwwerken vertonen uiteenlopende invloeden, variërend van jugendstil tot buiten-europese kunst en kubisme. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd hij bekend als expressionistisch beeldhouwer, met een zeer persoonlijke menging van stijlinvloeden. In de jaren dertig en veertig waren Rädecker de tekenaar en Rädecker de schilder net zo geliefd als Rädecker de beeldhouwer. John Raedecker aan het werkHij was inmiddels met werk vertegenwoordigd in bijna alle grote Nederlandse particuliere en openbare collecties. Na de Tweede Wereldoorlog werd Rädecker in ons land beschouwd als de vader van de moderne beeldhouwkunst en kreeg hij grote opdrachten voor portretten en oorlogsmonumenten. Gelijktijdig met de tentoonstelling verschijnt een monografie over Rädecker.

Bron: nga.nu

John Raedecker is overigens beslist aan een rehabilitatie toe. Wanneer je zijn naam intypt bij Google Afbeeldingen komen er zes pagina’s met voornamelijk foto’s van werk van de hedendaagse kunstenaar Michael Raedecker. Daarbij is maar één foto van een beeld van John Raedecker

hetlevendebeeld.nl

ons nationaal geheugen [6]

Het Nederlands op schrift vanaf 1100

Afgelopen maandag werd de Canon van Nederland gepresenteerd, die bestaat uit vijftig vensters waardoor de Nederlander zijn nationaal zelfbewustzijn bij elkaar kan gluren. Door het vijfde venster kijken we naar het ontstaan van de Nederlandse Taal

Hendrick van Veldecken
Hendrik van Veldeke, miniatuur uit de beroemde Codex Manesse
‘Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic enda thu wat unbidan we nu’

Deze regels werden omstreeks het jaar 1100 als pennenproef neergeschreven door een Vlaamse monnik die in een Engels klooster verbleef. Zijn dagelijks leven was grotendeels gevuld met het overschrijven van Latijnse en Oudengelse teksten. Af en toe moest hij de ganzenveer waarmee hij schreef aanscherpen. Op de laatste bladzijde van het boek dat hij aan het maken was, probeerde hij uit of zijn pen weer goed schreef, alvorens verder te werken. In zo’n geval schrijf je vaak het eerste dat je te binnen schiet. Bij onze monnik was dat een liefdesversje dat hij nog uit zijn jeugd in Vlaanderen kende: Hebban olla vogala. En daarmee verschafte hij de Nederlandse literatuurgeschiedenis een romantisch begin.
 
Bron: literatuurgeschiedenis.nl

De canon verwijst naar de prachtige site over Middeleeuwse literatuur met een mooie interactieve kaart van de Lage Landen omstreeks 1300 en een uitgebreide tijdbalk van de periode 1000-1500.

Kloosterzaal
Kloosterzaal

verwijzingen [entoen.nu]