in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem, nog tot 28 januari 2007
Gisteren bezocht ik de tentoonstelling met het werk van John Raedecker en was verrast toen ik zijn zwerfhond zag. Ik ken het namelijk heel goed omdat mijn broer een kopie van dit beeldje gemaakt heeft. De hond keert in het werk van Raedecker vaker terug: In het Nationaal Monument op de Dam bijvoorbeeld symboliseren de twee mannen met aan hun voeten huilende honden het verzet.
gemaakt door mijn broer
Voordat hij bekend werd als beeldhouwer van het Nationaal Monument op de Dam heeft John Rädecker een interessante ontwikkeling doorgemaakt. Hij begon omstreeks 1900 als assistent van beeldhouwers als Joseph Mendes da Costa, maar was daarnaast als vrij kunstenaar als tekenaar en schilder actief. Zijn doorbraak vond omstreeks 1909-1911 plaats; hij maakte toen luministische schilderijen, aansluitend bij het internationale modernisme.
Rädeckers vroege beeldhouwwerken vertonen uiteenlopende invloeden, variërend van jugendstil tot buiten-europese kunst en kubisme. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd hij bekend als expressionistisch beeldhouwer, met een zeer persoonlijke menging van stijlinvloeden. In de jaren dertig en veertig waren Rädecker de tekenaar en Rädecker de schilder net zo geliefd als Rädecker de beeldhouwer. Hij was inmiddels met werk vertegenwoordigd in bijna alle grote Nederlandse particuliere en openbare collecties. Na de Tweede Wereldoorlog werd Rädecker in ons land beschouwd als de vader van de moderne beeldhouwkunst en kreeg hij grote opdrachten voor portretten en oorlogsmonumenten. Gelijktijdig met de tentoonstelling verschijnt een monografie over Rädecker.
Bron: nga.nu
John Raedecker is overigens beslist aan een rehabilitatie toe. Wanneer je zijn naam intypt bij Google Afbeeldingen komen er zes pagina’s met voornamelijk foto’s van werk van de hedendaagse kunstenaar Michael Raedecker. Daarbij is maar één foto van een beeld van John Raedecker…